Jag=Skyldig till brott?

Goddagens, idag har det varit en mycket händelserik dag.
1. jag har dygnat
2. jag har redovisat en oredovisbar uppgift
3. jag har blivit anklagad för brott :o

Ang. nr 3,
Ja, min hmm lärare anklagade mig för brott.
Jag hade skrivit en uppsats om "De fyra fattiga regionerna" och hade kopierat halva texten på uppsatsen från internet. Resten hade jag skrivit själv, och då anklagar hon mig för brott.
Jag kan absolut ingeting om dethär med copyrights och grejerogrejer och hon tänkte inte göra en polisanmälan vilket var tur för henne annars hade hon skämt ut sig, för, liksom, vem polisanmäler en elev för att ha kopierat en text?
Men det min lärare ville anmäla mig för var typ för att jag hade kopierat, enligt henne, hela texten förutom några rader som jag hade skrivit själv (hon måttade med pennan typ 2-3 rader) och sen skrivit längst ner på uppgiften: "Skrivet av: Johanna Andersson 9B".
Kolla här:
Det som är inringat har jag skrivit själv, och det andra är "kopierat", men om man användet det som fakta, måste man då skriva "källa:" ? Plus att jag har ju rätt att skriva att det är skrivet av mig, för det är det ju, bara att det inte är min egna fakta om allt? (har inte ändrat något förutom textstorleken och paintritningarna i uppgifterna)


Såhär såg min uppgift ut när jag fick tillbaka den:



Hjälp mig någon? Ska jag börja käfta emot eller har jag gjort fel?
(Eller gör jag för stor sak av grejen? men hon trampar ju fan på mig..)
länk till sidan jag hämtat fakta ifrån: http://www.fn.se/fn-info/verksamhetsomraden/utveckling-och-fattigdomsbekampning/millenniemalen/millenniemal-1-utrota-extrem-fattigdom-och-hunger/

/J


Åsikter
Postat av: Anonym

Alltså det är ju olagligt att kopiera texter (copyright), men snälla, tycker din lärare överreagerar lite... Polisanmäla? :o Folk kopierar ju texter från internet hela tiden! Tycker inte att du ska käfta emot i alla fall, då blir du inte omtyckt kan jag säga...

2009-11-20 @ 20:26:47
Postat av: Anonym

hon gjorde rätt som gav dig ig för en uppsats ska man skriva själv med egna ord men man tar ju fortfarande fakta från internet men du måste skriva om texten. Det är därför man skriver källa i slutet för att läraren ska se att man inte har kopierat texten. Att hon tänkte polisanmäla dig låter lite överdrivet men jag tycker att du inte ska käfta emot för hon har faktist rätt...

2009-11-20 @ 22:21:01

Your opinion here

Namn:
Ha kvar ditt namn?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress :

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0